.

Viktigt!

Hälsa är viktig och du måste ta del av friskrivning- / disclaimer- sidan om du skall vara på denna site.

Kemplers regler

Dessa saker hör inte direkt till FasterEFT, men jag nämnde de in min beskrivning av min väg till FasterEFT, så jag tänkte lägga in de här. I och med att sidan jag länkade till förut försvann, har jag kopierat texten (som finns/fanns vid länken nedanför)

10 GYLLENE REGLER FÖR ETT NYTT SÄTT ATT LEVA

Reglerna är formulerade av Walter Kempler.

1. BE OM DET DU VILL HA
Vad vill du ha? Be om det. Det är generöst att begära, inte själviskt. Hur ska andra människor veta vad du behöver, om du inte talar om det?
2. TALA OM DIG SJÄLV
Lär dig säga ”jag”. ”Jag behöver få möjlighet att vara ensam ett tag” istället för ”Du ger mig aldrig chansen…”. Det är den andres sak att tala för sig själv, du behöver inte ansvara för honom. Däremot ska du ta ansvar för dig själv och uttrycka dina egna känslor.
3. NÄR DU INTE FÅR SOM DU ÖNSKAR, TALA GENAST OM VAD DU KÄNNER
Barn brukar kunna visa den besvikelse eller vrede de känner. När vreden är uttömd går de heller inte omkring och känner långvarigt agg. Avsluta situationen, töm ut känslorna, så slipper du tjurigheten eller de ”sårade känslorna”.
4. GE FULLSTÄNDIGA MEDDELANDEN, INTE HALVA
”Jag hatar dig” är inte ett fullständigt budskap. Men ”Just nu hatar jag dig och jag är rädd för att säga det högt eftersom vi kan bli ovänner” är ett helt meddelande. ett avslutat budskap leder ofta till ny insikt i problemet och ytterligare kommunikation. Ett avslutat budskap, är ofta början till ert samtal. Den uttryckta ilskan kanske gör dig mindre ”blind”.
5. VÄGRA GE DET DU INTE KAN ELLER VILL GE
Att låtsas känslor du inte har eller visa uppmärksamhet du inte känner gör inte andra människor lyckliga, för samtidigt föraktar du dem eller är arg över att behöva göra saker du egentligen inte vill.
6. URSÄKTA DIG INTE – BE INTE OM FÖRLÅTELSE
”Jag kunde inte” eller ”Jag hann inte” är alltid lögn. Du hann inte därför att du bedömde något annat som viktigare. Du är kanske ledsen att du i en viss situation handlat på ett sätt som gjort någon ledsen. Uttryck den ledsnad du känner över det, om du verkligen är ledsen. Uttryck känslorna för din egen skull och inte som en ursäkt.
7. FÖRKLARA INTE
Förklaringar har ofta funktionen av ”betalt-kvitterat”. ”Det var därför att… så du ser att jag inte kunde rå för det – så gråt inte, visa inte några känslor som kan göra mig illa till mods”. Du kan förklara saker om du gör det för att dela med dig av din erfarenhet till någon, men inte som prestationer som ska betalas med ”förlåtelse”.
8. GE INTE FÖRLÅTELSE
Förlåtelse är ingen ersättning för känsloreaktioner. Vi kan acceptera vad som hänt. Men det är inte detsamma som ”förlåtelse”, något den andre kan be om eller kräva och som vi kan ge.
9. MANIPULERA INTE OCH LÅT DIG INTE MANIPULERAS
Uttryck vad du känner för att befria dig själv från känslan, inte för att tvinga fram skam eller medlidande hos andra. Då manipulerar du dem. Gör det inte heller för att få en motprestation i form av känslor eller förändring av situationen. Gör det enbart för din egen skull. Låt heller inte någon annan manipulera dig. Vägrar du medverka på känsloutpressning eller annat slag av manipulation, slår den andre slag i luften.
10. HA INTE DÅLIGT SAMVETE
Din livsuppgift är inte att hålla någon annan ständigt lycklig, så ha inte dåligt samvete. Om du visar vem du är och den andre visar vem han eller hon är, blir ni snart medvetna om ifall ni kan fungera tillsammans. Försök inte ta ansvar från den andre, det är enbart förmyndarmentalitet. Gör detta för dig själv – som ett sätt att leva.

Från:

http://andrummen.blogspot.se/search?q=kempler

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>